Saaristomuistoja saman katon alla
Huhtikuun 23. päivä järjestetty muisteluilta elämästä Rauman
saaristosta kokosi Vanhan Rauman korjausrakentamiskeskus Tammelaan salin
täydeltä väkeä. Saaristomuistoja heräteltiin vanhojen valokuvien avulla.
Tunnelma oli alusta alkaen lämmin ja välitön, tunsihan suurin osa
muistelijoista toisensa jo vuosien takaa.
Muisteluillan päätteeksi kulttuuriperinnön ja
maisemantutkimuksen opiskelijat sopivat osallistujien kanssa haastatteluaikoja
seuraavalle päivälle. Tavoitteena oli tallentaa saaristolaismuistoja ja
valokuvia siten, että aineistoa voidaan käyttää tieteellisessä tutkimuksessa
vielä vuosienkin päästä. Ensimmäinen tavoite aineiston hyödyntämiselle on
saaristolaiskulttuuria esittelevän näyttelyn tuottaminen Nurmeksen Päivärannan
navettaan. Suureksi iloksemme kukaan ei kieltäytynyt haastattelusta, ja pari
haastattelua tehtiin jo heti iltatilaisuuden päätteeksi.
Reijo Holmström pikkupoikana 1940-luvulla vasikan kanssa (Kuva Holmströmin yksityiskokoelmasta)
Päivärannan viimeinen emäntä Hilma Virtanen ja talon kotieläimiä. Kuva: Raimo Syväsen yksityiskokoelma.
Maastotöillä taustaa muistoille
Muisteluiltaa edeltävän päivän kenttäkurssi vietti
Nurmeksessa. Maastotöiden aikana tutustuttiin Puuvallin, Päivärannan ja
Pinokarin tilojen pihapiireihin, maiseman muutokseen mm. maankohoamisen ja
maankäytön muuttumisen seurauksena sekä maisemanhoitoon.
Haastattelujen jälkeen, keskiviikkona, kurssi vietti vielä
yhden päivän Reksaaressa. Reksaareen kuljimme Omenapuunmaan ensin luontopolkua
pitkin ja sitten soutamalla Rohelan laituriin. Reksaaressa tutustuttiin Kartun
ja Rohelan tiloihin ja Reksaaren maiseman muutokseen sekä Kartunkarin muinaisjäännöksiin.
Monissa muistossa nousee esille saaristossa liikkuminen ja
etäisyydet. Etenkin salmien ja sunttien ylitys talviaikaan oli vaarallista.
Saarissa kulkemisen tavoitteena olikin paitsi harjoitella maiseman
havainnointia, myös kiinnittää haastatteluissa esille tulleita asioita
maisemaan.
Monta näkökulmaa samaan saaristoon
” Ja
kun sinne tultiin niin sängyn vieressä oli naula ja kello pantiin siihen
roikkumaan ja sitä ei sit sinä kesänä sen kummemmin tarvittu.”
Haastateltavillamme on hyvin erilainen tausta suhteessaan
saaristoon, mutta muistoissa nousee esille yhteisiä teemoja. Olipa kyseessä
sitten syntyperäinen saaristolainen, kesävieraana saareen tullut,
huviveneilijä, kalastaja tai sukulaisvierailujen kautta osa-aikainen
luotolainen, kiireettömyys ja luonnon ehdoilla toimiminen määrittelivät arjen
kulkua. Kiireettömyys ei kuitenkaan tarkoita joutilaisuutta. Työtä kyllä
riitti, mutta työtahtia ei säädellyt kello vaan vuoden- ja vuorokaudenaika sekä
sää.
Luotolaiset olivat myös itsenäisiä. Toisten tilojen asukkaat
tulivat paremmin keskenään toimeen, toiset huonommin. Hyvistäkin väleistä
huolimatta itsekseen pärjääminen oli kaikille tärkeätä. Sadonkorjuutyöt, kuten
heinänteko ja puinti, tehtiin osittain yhdessä, mutta arjesta selviydyttiin
oman väen voimin.
Reino Peippo on liikkunut vaimonsa kanssa saaristossa kymmeniä vuosia. (Kuva: Reino Peipon yksityiskokoelma)
Reino Peippo on liikkunut vaimonsa kanssa saaristossa kymmeniä vuosia. (Kuva: Reino Peipon yksityiskokoelma)
Saarissa retkeily on aina kuulunut raumalaisten, niin
luotolaisten kuin kaupunkilaistenkin, harrastuksiin. Kaupungista retkille
lähdettiin usein. Luotolaiset retkeilivät useimmiten juhlapyhinä. Myöhemmin
1900-luvulla käytiin tansseissa purjehdusseuran paviljongilla. Ostosten
toimittamiseen toi helpotusta 1950-luvulla Möhkö-niminen paatti, joka kiersi
rantoja kauppa-auton tapaan.
Luotolaisia ja kaupunkilaisia yhdistää myös kalastus.
Kalastus ei ollut pääasiallinen toimeentulon lähde monellekaan tilalle, mutta
lisätuloja siitä kyllä saatiin. Kala myös täydensi ruokapöytää. Saaressa
asuminen vaati omavaraisuutta, ja kotieläimiä pidettiin yleisesti. Viimeiset
lehmät, lampaat, kanat ja hevonen lienevät olleen Päivärannassa.
Raumalaistyylinen paatti. Paattien ulkomuodon perusteella voitiin sanoa, missä ne on tehty.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti